Notice: Trying to get property of non-object in /home/artartir/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 26
art

درس‌گفتارهای فرم و فلسفه در سینمای مدرن

درس‌گفتارهای فرم و فلسفه در سینمای مدرن  (دپارتمان هنرهای نمایشی آکادمی هنر شمسه)

مدرس : استاد شهرام زعفرانلو

رسانه و هنر سینما ظرفی است که در طول بیش از یکصد و بیست سال از عمر خود، مورد توجه انواع مظروف­ ها، موضوعات، درونمایه ها و ایده­ها قرار گرفته است. فلسفه و اندیشه ورزی فلسفی از آن جمله اند. دغدغه های بنیادین بشر در مسیر معرفت شناسی و فلسفیدن، راه به هنر سینما برده و هنرمندان بسیاری را به اهتمام و مساعی در این گستره واداشته است. تجربه و شناخت سینما ثابت کرده است آنانی که با بار فلسفی و اندک بضاعت سینمایی قدم در مسیر تولید فیلم گذاشته اند، کمترین اقبال و کامیابی را در ارائۀ منویات فلسفی خود از طریق سینما داشته اند. اما هنرمندان سینمایی که با توسل به روش های بینارشته ای سعی کرده اند در حوزه ای که بر آن مسلط هستند در تولید اندیشه و فکر جدیت به خرج دهند، به موفقیت های نسبی چشم گیری نائل شده اند. انتخاب هنرمندان دوره های درسگفتار” فرم و فلسفه در سینمای  مدرن” برای نقد، تحلیل و بررسی آثارشان با چنین ملاحظه ای همراه بوده است. درک و دریافت از نحوۀ بهره گیری زبان هنر سینما در تبیین و تأویل مفاهیم و رویکردهای فلسفی، هدف اصلی است. بنابراین تأکید و کنکاش در سیاق کاربست فرم سینما برای این منظور، برجسته­تر خواهد بود.

عناوین هر دوره و فیلمهای مورد بررسی

  • اگزیستانسیالیسم، سرگشتگی و ایمان در سینمای کارل تئودور درایر

آثار مورد بررسی:  مصائب ژاندارک – ۱۹۲۷  روز خشم – ۱۹۴۳  ارودت- ۱۹۵۵   گرترود ۱۹۶۴

  • اگزیستانسیالیسم، زن و رؤیا در سینمای اینگمار برگمان

آثار مورد بررسی : مهر هفتم- ۱۹۵۷  پرسونا- ۱۹۶۶   فریادها و نجواها – ۱۹۷۳  چهره به چهره ۱۹۷۶

  • سوررئالیسم، واقعیت و فانتزی در سینمای دیوید لینچ

آثار مورد بررسی:  کله پاک کن – ۱۹۷۷ مخمل آبی – ۱۹۸۶داستان استریت- ۱۹۹۹   اینلند امپایر ۲۰۰۶

  • شرارت های سمبولیستی بشر در سینمای میشائیل هانکه

آثار مورد بررسی:  ویدئوی بنی۹۹۲ – ۷۱ جزء از روزشمار یک شانس ۱۹۹۴ – پنهان – ۲۰۰۵  روبان سفید ۲۰۰۹

  • اخلاق و اومانیسم مدرن در سینمای لارس فون ترییه

آثار مورد بررسی: عنصر جنایت -۱۹۸۴ شکستن امواج – ۱۹۹۶ رقصنده در تاریکی- ۲۰۰۰  خانه ای که جک ساخت ۲۰۱۸

  • مدرنیسم انتقادی ویرانگر در سینمای استنلی کوبریک

آثار مورد بررسی: لولیتا ۱۹۶۲  – پرتقال کوکی ۱۹۷۱ – بری لیندون  1975 – غلاف تمام فلزی  1987

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *