
کلاس سفر به سینما
سفر به سینما
(نقد و تحلیل فیلمهای شاخص سینمای جهان و ایران)
دورههای آموزش نقد فیلم و شناخت مکاتب و نظریههای سینمایی
مدرس: شهرام زعفرانلو
ترم ۱) سینمای صامت (۱۸۹۵ تا ۱۹۲۷)
ترم ۲) توسعه سینمای ناطق و جنگ جهانی دوم (۱۹۳۰ تا ۱۹۴۵)
ترم ۳) دوره پس از جنگ (۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰)
ترم ۴) سینمای نو و سینمای سیاسی-اجتماعی (۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰)
ترم ۵) سینمایی با تکنولوژیهای نوین (۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰)
ترم ۶) سینمای قرن ۲۱ (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵)
ترم ۷) سینمای قبل از انقلاب ایران
ترم ۸) سینمای بعد از انقلاب ایران
هدف از دوره و دستاوردهای دوره:
- آشنایی با روند تاریخی پیشرفت سینما از دورهی صامت، کلاسیک، مدرن تا پستمدرن
- آشنایی با مکاتب و سبکهای فیلمسازی
- آشنایی با زبان سینما
- آشنایی با سینمای کشورها
- آشنایی با فیلمسازان شاخص جهان
- تماشای فیلمهای مهم و ماندگار تاریخ سینما و فیلمهای معاصر
- سرآغازی برای آموزش و نوشتن نقد فیلم
شاهکارهای سینمای صامت (۱۹۲۰ تا ۱۹۲۷)
(سبکهای سینمای: اکسپرسیونیستی، مارکسیستی، امپرسیونیستی، سوررئالیستی، روانکاوانه و معناگرا)
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
|
۱ |
مطب دکتر کالیگاری |
۱۹۲۰ |
رابرت وینه |
سرآغاز مکتباکسپرسیونیسم آلمان |
۲ |
نوسفراتو |
۱۹۲۲ |
فردریش ویلهلم مورنائو |
مکتب اکسپرسیونیسمآلمان |
۳ |
متروپلیس |
۱۹۲۷ |
فریتز لانگ |
پایان مکتباکسپرسیونیسم آلمان |
۴ |
رزمناو پوتمکین |
۱۹۲۵ |
سرگئی آیزنشتاین |
سینمای مارکسیستیشوروی |
۵ |
اسرار یک روح |
۱۹۲۶ |
گئورگ ویلهلم پابست |
حضور روانکاوی در سینما |
۶ |
آینه سه بر |
۱۹۲۷ |
ژان اپستاین |
سینمای امپرسیونیستیفرانسه |
۷ |
مصائب ژاندارک |
۱۹۲۸ |
کارل تئودور درایر |
سینما و بازنمایی معنا |
۸ |
سگ آندلسی |
۱۹۲۹ |
لوئیس بونوئل |
سینمای سوررئالیستی |
*لطفا برای شرکت در دوره در اینستاگرام پیغام بگذارید: shahram.zaferanlo

