دربارهی درسگفتار فرم و فلسفه در سینمای مدرن
استاد: شهرام زعفرانلو
- مدت زمان دوره:
- ۶ ترم
- هر ترم ۴ جلسه
- هر جلسه ۲ ساعت
- شهریهی هر ترم: ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال
رسانه و هنر سینما ظرفی است که در طول بیش از یکصد و بیست سال از عمر خود، مورد توجه انواع مظروفها، موضوعات، درونمایهها و ایدهها قرار گرفته است. فلسفه و اندیشه ورزی فلسفی از آن جمله اند. دغدغه های بنیادین بشر در مسیر معرفت شناسی و فلسفیدن، راه به هنر سینما برده و هنرمندان بسیاری را به اهتمام و مساعی در این گستره واداشته است.
تجربه و شناخت سینما ثابت کرده است آنانی که با بار فلسفی و اندک بضاعت سینمایی قدم در مسیر سینما گذاشتهاند، کمترین اقبال و کامیابی را در ارائۀ منویات فلسفی خود از طریق سینما داشتهاند. اما هنرمندان سینمایی که با توسل به روشهای بینارشتهای سعی کردهاند در حوزهای که بر آن مسلط هستند در تولید اندیشه و فکر جدیت به خرج دهند، به موفقیتهای نسبی چشمگیری نائل شدهاند. انتخاب هنرمندان دورههای درسگفتار «فرم و فلسفه در سینمای مدرن» برای نقد، تحلیل و بررسی آثارشان با چنین ملاحظهای همراه بوده است. درک و دریافت از نحوۀ بهرهگیری زبان هنر سینما در تبیین و تأویل مفاهیم و رویکردهای فلسفی، هدف اصلی است. بنابراین تأکید و کنکاش در سیاق کاربست فرم سینما برای این منظور، برجستهتر خواهد بود.
عناوین هر دوره و فیلمهای مورد بررسی:
۱. اگزیستانسیالیسم، سرگشتگی و ایمان در سینمای کارل تئودور درایر
آثار مورد بررسی:
-
-
-
- مصائب ژاندارک – ۱۹۲۷
- روز خشم – ۱۹۴۳
- ارودت- ۱۹۵۵
- گرترود ۱۹۶۴
-
-
۲. اگزیستانسیالیسم، خداوند و مرگ، زن و رؤیا در سینمای اینگمار برگمان
آثار مورد بررسی :
-
-
-
- مهر هفتم – ۱۹۵۷
- پرسونا – ۱۹۶۶
- فریادها و نجواها – ۱۹۷۳
- چهره به چهره – ۱۹۷۶
-
-
۳. سوررئالیسم، واقعیت و فانتزی در سینمای دیوید لینچ
آثار مورد بررسی:
-
-
-
- کله پاک کن – ۱۹۷۷
- مخمل آبی – ۱۹۸۶
- داستان استریت – ۱۹۹۹
- اینلند امپایر – ۲۰۰۶
-
-
۴. شرارت های سمبولیستی بشر در سینمای میشائیل هانکه
آثار مورد بررسی:
-
-
-
- ویدئوی بنی – ۱۹۹۲
- ۷۱ جزء از روزشمار یک شانس – ۱۹۹۴
- پنهان – ۲۰۰۵
- روبان سفید – ۲۰۰۹
-
-
۵. اخلاق و اومانیسم مدرن در سینمای لارس فون ترییه
آثار مورد بررسی:
-
-
-
- عنصر جنایت – ۱۹۸۴
- شکستن امواج – ۱۹۹۶
- رقصنده در تاریکی- ۲۰۰۰
- خانه ای که جک ساخت – ۲۰۱۸
-
-
۶. مدرنیسم انتقادی ویرانگر در سینمای استنلی کوبریک
آثار مورد بررسی:
-
-
-
- لولیتا – ۱۹۶۲
- پرتقال کوکی – ۱۹۷۱
- بری لیندون – ۱۹۷۵
- غلاف تمام فلزی – ۱۹۸۷
-
-